Friday, September 6, 2013

So, I was ambitious today when I took a day off from work heading for the Belgian (French speaking part) city Liège for a day plein air painting. I intended to do 2 x scenes but the first one was already an overwhelming panorama resulting that I kept it by one. I saw hundreds of houses and apartment buildings so I had to think over first how to approach and to paint it. Anyway I took a large piece of MDF and started. The weather was nice and warm but uphill it was windy and later on very windy which forced me to to hold the easel in place to prevent that it flew away. It was exiting to paint here also because of the city sounds: children play grounds, school bells and students, churches which rang their bells, horning trains with the sound of rails and diesel engines, horning cars, ambulance-fire brigade-police cars, a med helicopter, construction sites and even the ships on the river Meuse. And than another dimension: the smell of industrial chimney smoke, very recognizable: smoke from burned coal, the whole day through. I though: poor people here living in such polluted air. When I came home this evening and I washed my hands, the water turned grey... The whole day through tourists and inhabitants (les Liègeois) came to this view point. Of course they asked me about the painting mostly in French. That was very 'dure' for me. I think I will do some afterwork on this one.

Zo, ik was vandaag ambitieus toen ik een vrij dag name om naar Luik te gaan om daar te gaan openluchtschilderen. Ik was van plan om 2 x stadsgezichten te gaan maken maar de eerste locatie was al zo een overweldigend panorama dat het maar bij 1 werk is gebleven. Ik zag honderden huizen en apartementsgebouwen dus ik moest maar eens eerst goed nadenken hoe ik e.e.a zou gaan aanpakken. Goed, ik nam een groot stuk MDF en begon. Het weer was mooi en warm maar bovenop de Citadel waaide het en later op de dag met flinke windstoten zodat ik m'n ezel moest vasthouden om te voorkomen dat die om zou waaien. Het was een opwindende ervaring om hier te schilderen met name ook om de stadsgeluiden: speeltuinen, schoolbellen en studenten, kerken die de klokken luidden, toeterende treinen met het geluid van de rails en hun dieselmotoren, toeterende auto's, ambulance-brandweer en politie sirenes, een trauma-helicopter, bouwplaatsen en zelfs de schepen op de rivier de Maas. En dan een andere dimensie: de stank van industriële schoorsteenrook, erg herkenbaar: rook van verbrande steenkool. Toen ik thuis mijn handen waste veranderde het water grijs...De hele dag passeerden toeristen en Luikenaren dit uitkijkpunt. Natuurlijk vroegen ze over mijn schilderij vaak in het Frans. Dat was erg moeilijk voor me. Ik denk dat ik het schilderij nog ga nabewerken.





No comments:

Post a Comment